Operational Risk Manager H/F
Crédit Agricole CIB est la banque de financement et d'investissement du groupe Crédit Agricole, 10ème groupe bancaire mondial en taille de bilan 2021 (The Banker, juillet 2022).
Près de 8600 collaborateurs répartis dans plus de 30 implantations en Europe, Amériques, Asie-Pacifique, Moyen-Orient et Afrique du Nord, accompagnent les clients de la Banque dans la couverture de leurs besoins financiers à travers le monde.
Crédit Agricole CIB propose à ses clients grandes entreprises et institutionnels une gamme de produits et services dans les métiers de la banque de marchés, de la banque d'investissement, des financements structurés, de la banque commerciale et du commerce international.
Pionnier dans le domaine de la finance Climat, la Banque occupe aujourd'hui une position de leader sur ce segment avec une offre complète pour l'ensemble de ses clients.
La majorité des postes est éligible au télétravail dans les conditions prévues par notre accord reposant sur le double volontariat (collaborateur & manager) et après une période d'intégration réussie.
Crédit Agricole CIB s'engage en faveur de l'insertion des personnes en situation de handicap, ainsi ce poste est ouvert à toutes et à tous.
Pour plus d'information : www.ca-cib.fr
Twitter : https://twitter.com/ca_cib
LinkedIn : http:///company/credit-agricole-cib/
Key Responsibilities
Organization and Co-ordination
To supervise the self-assessment exercises and to develop Permanent Control culture within the Unit and to promote best practice with regard to Risk Management
Ø To ensure the effectiveness and consistency of the existing control through :
- Mapping procedures covering all risks
- Identification of activities
- Identification of risks in those activities
- Inventory of controls in place
- Mapping of operational risks, classification by degree of importance
- Action plan whenever weakness are identified and to reduce operational risks
Ø To check :
- Organization : procedures, committees, etc
- Methodology : self-assessment, control plan, reporting
- Effective implementation of application software : OLIMPIA SCOPE etc
Ø To issue warnings related to any weaknesses in internal control systems in the Unit
Ø To control and monitor, with the support of the other departments, the actual up-date and accuracy of :
- Data relating to the Unit into OLIMPIA
- Document recorded in OLIMPIA : loss reporting and incident reporting.
- Mapping using the HO Kits.
- OEA Reports and OEA Database.
- Response to internal and external audits.
Ø To participate to the Internal Control Committee under the chairmanship of the Managing Director :
- Submitting for approval, operational risk mapping and internal control report
- Monitoring the implementation of recommendation from internal & external audits.
Ø To organise the Permanent Control Committee (E-PCC) under the chairmanship of the Managing Director :
- Acting as secretary : organizing, agenda, minutes
- Monitoring implementation of the committee decisions
- Monitoring and analyzing operational losses reports and incidents
- Monitoring the implementation of recommendation from internal & external audits